Theses and Dissertations

Theses


Doctoral Dissertations

2022

 
Scientific and student mobilization activities

Presentations

2020

  • Meilleur, M. (2020, March). Journée de la psychoéducation et de reconnaissance aux accompagnateurs de stage « Grandir et faire grandir par l’accompagnement » Mini Colloque Les activités parascolaires comme contexte de développement positif

  • Thouin, E. & Dupéré, V. (2020, September). School engagement among at-risk Canadian high-school students: Which factors prevent NEET status during the transition to adulthood? Dans I. Schoon (resp.) Contextual factors shaping the educational motivation and engagement among young people [symposium]. European Association for Research on Adolescence, Porto, Portugal.  

  • Thouin, E., Chaput, S., Archontakis, C. & Vallée-Dubois, F. (2020, March). Extracurricular Activities, Community Involvement and Jobs in High School: Latent Class Analysis to Predict Dropout. Affiche qui sera présentée au congrès biennal de la Society for Research on Adolescence, San Diego, CA.

2019

  • Milette, M-C., Archambault, I., Dupéré, V. & Thouin, É. (2019, March) Les facteurs de l’environnement familial pouvant distinguer les élèves de 4e année qui s’engagent à une activité parascolaire musicale. Affiche présentée au 44e congrès annuel de l’Institut des Troubles d’Apprentissage, Montréal, Qc.

  • Paquette, C. (2019, April). Les agents stressants vécus par les Québécois à la fin de l’adolescence et la présence de symptômes associés à l’utilisation problématique des jeux vidéo au début de l’âge adulte. Présentation scientifique de la promotion Honor du département de psychoéducation de l'Université de Montréal, Montréal, Canada

  • Paquette, C. (2019, December). Les agents stressants et les symptômes de dépendance aux jeux vidéo : le rôle modérateur des difficultés de santé mentale de type intériorisé. Midi-conférence du département de psychoéducation de l'Université de Montréal, Montréal, Canada

2018

  • Thouin, É. & Dupéré, V. (2018, May). Réduire le décrochage scolaire par la participation à des activités parascolaires : résultats d’une étude récente effectuée auprès d’élèves à risque. Communication présentée au congrès de l’Association francophone pour le savoir, Chicoutimi, QC

  • Thouin, É., Dupéré, V., Chaput, S. & Vallée-Dubois, F. (2018, April) Comparing Extracurricular and Community activities on High School Dropout Rates. Affiche présentée au congrès biennal de la Society for Research on Adolescence, Minneapolis, MN

2017

  • Thouin, É., Dupéré, V. & McCabe, J. (2017, April). Extracurricular activities: Can an Interruption of Participation Be Associated with Dropout? Affiche présentée au congrès biennal de la Society for Research in Child Development, Austin, TX

2016

  • Dion, E., McCabe, J., Thouin, É. & Dupéré, V. (2016, April) In what school contexts do organized activities have a protective effect on high school dropout? A program process evaluation. Affiche présentée au congrès biennal de la Society for Research on Adolecence, Baltimore, MD.

  • Dupéré, V., Thouin, É., McCabe, J. & Dion, E. (2016, March) School mobility, life context, and high school dropout. Affiche présentée au congrès biennal de la Society for Research on Adolescence, Baltimore, MD.


Participation in Events

2023

2019

  • Paradoxes (3rd edition) - Colloque sur la transition à la vie adulte
    The Colloque Paradoxes is a conference bringing together researchers, students, practitioners and managers who work on the theme of the transition to adulthood of vulnerable young people or with young people who experience difficulties, particularly in terms of identity, relational, residential or socio-professional, at the time of their transition to adulthood. A range of works and events concerning the transition to adulthood of relevant vulnerable young people brought to our attention by the authors or promoters of these projects are discussed.
    Students attending: Éliane Thouin, Camélie Archontakis et Charlotte Paquette


Internships and Trainings

  • Internship in the research laboratory led by Professor Ingrid Schoon at the Institute of Education of the University College London
    Éliane Thouin (2020)

  • Participation at SLLS Summer School on Longitudinal and Life Course Research of the Society of Longitudinal and Life Course Studies
    Éliane Thouin (2020)